SEO analyse
Guide til hjemmeside analyse
Hvad er søgemaskiner?
Søgemaskiner er digitale værktøjer, der forbinder internetbrugere med hjemmesider. Deres primære opgave er at opdage, forstå og organisere indholdet på internettet for at præsentere brugerne med de mest relevante og optimale søgeresultater. Søgemaskiner er afgørende for at sikre, at dit indhold bliver fundet og set af brugere online.
Hvad indebærer en effektiv SEO-analyse?
En effektiv SEO-analyse indebærer en grundig undersøgelse af en hjemmesides synlighed og præstation i søgemaskiner. Den omfatter vurdering af tekniske aspekter, optimering af indhold, analyse af søgeord og tilstedeværelse af relevante eksterne links. En omfattende SEO-analyse hjælper med at identificere styrker og svagheder, hvilket gør det muligt for hjemmesideejere at træffe velinformerede beslutninger om forbedringer og øge deres online synlighed og trafik.
Gratis SEO analyse
Google Analytics
En web-analysefunktion fra Google, som sporer og rapporterer om, hvor længe brugerne bliver på en hjemmeside, hvor mange sider på hjemmesiden brugerne har læst og meget andet. Via google analytics kan man også få information omkring, hvem det er, som besøger ens side.
Google Search Console
Er et værktøj fra Google, som giver webmasters og hjemmesideejere information om, hvordan deres hjemmeside bliver indekseret, samt hvad der skal gøres for at optimere siden og dens indeksering.
Bekræft du er ejer
For at få adgang til disse værktøjer, funktioner og data omkring din hjemmeside, skal du bekræfte, at hjemmesiden tilhører dig. Dette er et krav for at beskytte en hjemmesides data fra at blive udleveret til udenforstående. Så det første du skal gøre, er at bekræfte din hjemmeside.
Lær at bruge Google Search Console
Google Search Console er et fantastisk værktøj. Ganske simpelt, fordi det hjælper dig til at anskue din hjemmeside fra Googles synsvinkel, hvad angår styrker, svagheder og det midt i mellem. Det er kort fortalt et gratis værktøj, som hjælper dig til at overvåge og vedligeholde din hjemmesides organiske tilstedeværelse i søgeresultater. Din organiske tilstedeværelse, er den tilstedeværelse, du har opnået uden at betale for annoncer eller lignende.
Google Search Console kan dog virke uoverskuelig og uhåndterlig i begyndelsen. Der er en masse data, men meget lidt hjælp eller råd til, hvordan du rent faktisk fikser de fejl eller svagheder, som Google’s Search Console har fundet frem til på din side.
Ikke desto mindre er det et must at have Google Search Console liggende øverst i værktøjskassen. Især fordi Search Console giver dig oplysninger, som du ikke finder hos Google Analytics. Udfordringen ved Google Search Console er, at man skal vide, hvordan man bruger den data, som Search Console ligger inde med om ens hjemmeside.
Ved hjælp af Google’s Search Console kan du lære, hvorfor din hjemmeside klarer sig godt (eller mindre godt) i Googles organiske søgeresultater. Med Search Console tilknyttet din side har du sikret dig, at Google har adgang til dine sidedata og indhold. Det hjælper dig blandt andet til at spotte spam-indhold, så din side fremstår poleret og u-infiltreret.
Konsollen sørger også for, at Google’s crawlere opdager dit indhold hurtigere, ligesom den gør dig i stand til at fjerne gammelt indhold, hvis det er nødvendigt. Mængden af data og information du kan finde om din hjemmeside hos Google Search Console er imponerende. Her finder du oplysninger om hjemmesidetrafik, rangeringer, søgeresultater, sideproblemer og viderestillingsfejl.
Google Search Console virker i starten som en stejl bakke at skulle op ad. Men, når man har leget med dens funktioner i et stykke tid og fundet ud af, hvad der er op og ned på konsollen, så er den slet ikke så svær at håndtere.
Kom i gang med analysen
Godt igang med analysen
Næste skridt efter opsætning af Google's analyse værktøjer er at komme godt igang.
Vigtige analyser at starte med
Både Google Analytics og Search Console er uvurderlige værktøjer, når det kommer til analyse og forbedring af din hjemmeside, men de gør det på to helt forskellige måder. Hvor Google Search Console bruges til hurtigt at få et overblik over vigtige forbedringer, du kan lave angående din effektivitet på Google søge resultater, vil Google Analytics give dig data og informationer om, hvor effektiv din hjemmeside er for besøgende på din hjemmeside.
Nedenfor finder du en række vigtige rapporter, du kan bruge til at sikre, at din hjemmeside og dens indhold er mest effektivt:
Search Console
Analytics
Forbedringer
I dag bruger næsten alle deres mobiltelefoner til at researche produkter og til hurtigt at se, hvad folk siger om den seneste film, restaurant osv. Under forbedringer får du et hurtigt overblik over, hvorvidt din hjemmeside er optimeret til mobil. Du kan også få en liste over, hvilke sider der ikke er optimerede, og hvad der er galt med dem. Bruger du Schema.org struktureret data, hvilket stærkt anbefales, vil du her også kunne se, hvad der vil være den bedst mulige optimering af dine sider, og/eller hvilke fejl der skal rettes.
Indeksering
De fleste søgemaskiner kan sagtens finde alle de sider du har lagt op, så længe at du sikrer, at en anden side linker til dem. Det anbefales dog at tilføje et sitemap. Med et sitemap fortæller du nemt søgemaskinerne, hvilke sider du gerne vil have, at de skal finde, og via indekseringsrapport får du et hurtigt overblik over, om Google har godtaget siden og hvis ikke, hvorfor?
Effektivitet
I effektivitet rapporten gives et overblik over, hvordan dit indhold modtages på Google. Du kan se hvilket søgeord, der bruges til at finde dig, hvilke sider der findes, hvor mange klik en side har fået, og hvor din side gennemsnitligt ligger placeret på tværs af Google nationale søgemaskiner. Du kan se data i op til 16 måneder bagud og nemt sammenligne resultater. Som et eksempel kan du sammenligne de sidste 6 måneder med hinanden.
Link relationer
Pagerank er det grundlæggende element i Googles søge-algoritme, og dermed et af de vigtigste elementer at holde styr på. Pagerank, kort fortalt, er en rangering af din hjemmeside målt på mængden af sider, der linker til din side. Hver gang en side linker til din hjemmeside påvirker det din pageranking positivt. Jo flere links til din hjemmeside, jo bedre må din hjemmeside være. Desværre blev dette systen hurtigt misbrugt, da det var muligt at købe links eller bytte sig til dem. Der blev derfor ryddet op i pageranking systemet og der skelnes nu mellem gode og dårlige links. gode links kommer fra sider med godt indhold, og dårlige links kommer fra sider med spam. Med linkoverblikket kan du nemt fortælle Google, hvilke links du accepterer, og hvilke du ikke gør. Hvis du har for mange spamlinks til din side, kan det ødelægge din effektivitet.
Anskaffelse
Selvom Google Search Console nemt giver dig data om de besøgende, din side modtager via Google, så bør du ikke nøjes med kun udelukkende at benytte søgemaskiner til at lede trafik til din hjemmeside. Du kan også opnå meget trafik til din hjemmeside via e-mailkampagner, sociale medier og links fra andre hjemmesider. Denne rapport giver dig et overblik over de besøg du modtager via emailkampagner, sociale medier, links fra andre hjemmesider og på de besøgende som kommer direkte ind på din hjemmeside.
Adfærd
Adfærdsrapporten afslører hvad dine besøgende foretager sig på din hjemmeside. Specifikt fortæller rapporterne dig, hvilke sider folk besøger, og hvilke handlinger de de foretager, mens de besøger. Du får et overblik over, hvor lang tid der bruges på hver enkelte side, hvor hurtigt siderne loader, hvilket navigationsflow, der som regel bruges, så du bedst muligt kan optimere dit indhold.
Målgruppe
Når du planlægger dit indhold og sætter et mål for, hvad du ønsker at opnå med din hjemmeside, vil du finde målgruppeoverblikket yderst behjælpeligt. Her kan du finde oplysninger om alder, køn, nationalitet, interesser m.v. om de besøgende. Du kan også se, om de besøgende er førstegangsbesøgende eller tilbagevendene. Du har også mulighed for bedst muligt at se hvilken teknologi der bruges til at besøge din side: mobil, tablet eller desktop.
Konverteringer
En vigtig del af Google Analytics, som mange desværre ikke bruger, er målopsætninger. Med målopsætninger kan man få et hurtigt overblik over konverteringer. Nogle af de vigtigste ting at spore kan være ting som: e-book downloads, checkout-siden på en webshop, og hvor mange besøgende, der bruger over 3 minutter på en bestemt blogside og meget mere.